Iedereen aanwezig: dit zijn de 10 nieuwe auto's op de Formule 1-grid in 2024

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Iedereen aanwezig: dit zijn de 10 nieuwe auto's op de Formule 1-grid in 2024

De nieuwe RB20 wordt bestuurd door Max Verstappen en Checo Pérez.
De nieuwe RB20 wordt bestuurd door Max Verstappen en Checo Pérez.AFP
Na de onthulling op donderdag van de RB20, de nieuwe eenzitter waarmee Verstappen zijn vierde wereldtitel hoopt te gaan pakken, zijn alle auto's waarmee de teams in 2024 op de Formule 1-grid zullen verschijnen nu bekend.

Dit zijn, in volgorde van classificatie in 2023, de nieuwe auto's en enkele van de vernieuwingen die elk team presenteerden voor dit nieuwe en spannende seizoen, dat van 21 tot 24 februari in Bahrein begint met de eerste tests en van 29 februari tot 3 maart met de eerste Grand Prix.

Red Bull (Verstappen-Pérez)

Luxe van de kampioen. De grote dominator van de F1 heeft eerst de rest van de teams hun auto's laten presenteren, waarvan er veel al eerdere concepten van goeroe Adrian Newey hadden gekopiëerd, om te laten zien wat zeker de te kloppen auto wordt in 2024. En op deze manier heeft Milton Keynes vermeden dat andere ingenieurs zijn ideeën voor het nieuwe seizoen overnemen.

Christian Horner, tegen wie een onderzoek loopt vanwege vermeend grensoverschrijdend gedrag, leidde samen met ex-coureur David Coulthard de presentatie van de RB20 op donderdag. Verstappen is blij met zijn nieuwe speeltje en hoopt dat het goed zal voelen in Bahrein.

Mercedes (Hamilton-Russell)

In het laatste jaar van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton wil het Duitse merk hem een machine geven waarmee hij en George Russell weer kunnen winnen, iets wat de afgelopen twee jaar niet is gebeurd. En dat doet pijn voor het team dat het hybride tijdperk van de F1 met ijzeren vuist domineerde.

Het team van Toto Wolff heeft W15 ingrijpend aangepast. De hele sidepods, bodem en achterkant zijn veranderd, helemaal in Red Bull-stijl. De neus is ook korter dan die van de W14 en zelfs de motorkap is opnieuw ontworpen.

Ferrari (Leclerc-Sainz)

In afwachting van de komst van Hamilton moet het Steigerende Paard zien hoe ze omgaan met de situatie van Carlos Sainz, de enige die hen het afgelopen jaar een overwinning bezorgde, en of ze Charles Leclerc voorrang geven ten koste van de Spanjaard.

Wat wel bekend is, is dat de SF-24 veel verschillen vertoont met de auto uit 2023. In principe kun je zeggen dat het een nieuwe auto is, waarvan de neus, de zijkanten - beide in Red Bull-stijl - en de diffuser zijn veranderd. De bodem is ook opnieuw ontworpen, voor meer efficiëntie in de bochten, en de ophanging, hoewel het 'push.rod'-systeem is behouden, om overmatige bandenslijtage te voorkomen. Newey zou royalty's moeten vragen.

McLaren (Norris-Piastri)

De MCL38 hoopt voort te bouwen op de goede resultaten van zijn voorganger in de laatste races van 2023, toen Norris zich kon meten met Verstappen met zes tweede plaatsen. Het is tijd om weer een stap vooruit te zetten en dat is waar Woking op hoopt met de nieuwe auto.

Voorlopig is de neus korter en smaller, ook in de stijl van de Red Bull, net als de nieuwe vloerplaten en de kleinere motorkap. De voorwielophanging blijft behouden, de zogenaamde 'pull.rod', die volgens hen helpt om porpoising of pitching te voorkomen.

Aston Martin (Alonso-Stroll)

De meest verrassende auto aan het begin van vorig seizoen was ongetwijfeld de AMR23, de op één na snelste auto op de grid. Maar hij ontwikkelde zich niet zoals de rest en eindigde als vijfde met een slecht gevoel. De gevoelens zijn volgens Fernando Alonso nu "geweldig", na het testen op asfalt.

Voor nu is het meest opvallende de neus, die korter is, net als zijn rivalen, en die aansluit op het tweede vlak van de vleugel en niet op het eerste zoals vorig jaar. De vloer is ook opnieuw ontworpen en wordt gecombineerd met smallere pontons.

Alpine (Ocon-Gasly)

Alpine heeft een stap terug gedaan, of zelfs twee, in zijn prestaties. Het duo Ocon-Gasly werkte niet zoals gehoopt en er was wrijving op en naast de baan. Dat en een auto die op veel circuits niet werkte, verhoogde de spanning en zorgde ervoor dat de Fransen zesde werden in het kampioenschap. Er is dus dringend vernieuwing nodig.

Die was er al in de kantoren met het vertrek van Laurent Rossi, Otmar Szafnauer en Alan Permane. Zelfs de technische chef, Patt Fry, is vertrokken. En ze weten dat hun Renault krachtbron in 2024 nog steeds pk's tekort zal komen ten opzichte van de andere motoren. Dit zal moeten worden gecompenseerd met andere oplossingen in de A524. Zullen ze erin slagen efficiënter te zijn? We zullen moeten afwachten.

Williams (Albon-Sargeant)

Een van de meest historische F1-teams probeert zichzelf uit het gat te graven waar het al jaren in zit, hoewel het eerste doel van de nieuwe FW46 gewoon is om te blijven verbeteren zoals ze in de tweede fase van 2023 hebben gedaan, iets wat al werd gezien als een grote vooruitgang.

Natuurlijk, zoals de eerste en onbetwiste coureur Alexander Albon zei, zal de rijstijl moeten worden veranderd omdat ze zoveel dingen aan de fabriek hebben gevraagd dat de filosofie van de auto verschillende wijzigingen heeft ondergaan die een nieuwe rijstijl vereisen. Veelbelovende woorden.

RB (Ricciardo-Tsunoda)

Het doel van het erfgenaamsteam van Alpha Tauri is niets anders dan om uit de achterhoede te komen, na de achtste plek in het constructeurskampioenschap, en om meer punten te scoren dan de 25 van vorig seizoen.

En om dat te bereiken hebben ze niet geaarzeld om zich, misschien wel het meest van de teams, te baseren op de Red Bull waarmee Verstappen in 2023 het F1-wereldkampioenschap op zijn naam schreef. De VCARB 01 lijkt erg op de Red Bull, wat doet vermoeden dat er technische en aerodynamische informatie wordt doorgegeven.

Kick Sauber (Bottas-Zhou)

Sauber was het op één na slechtste team op de grid van 2023. Van de zesde plaats zakten ze naar de negende plaats en dat is iets wat ze zich in 2024 en met de komst van Audi in 2026 niet opnieuw kunnen veroorloven.

Daarom is hun eenzitterconcept veranderd om hun pieken en dalen in het kampioenschap op te lossen. De invloed van Red Bull op het ontwerp is duidelijk, zoals bij de ophanging. Het is echter de bedoeling om de auto continu verder te ontwikkelen en niet alle inspanningen te baseren op de eerste poging, maar op evoluties.

Haas F1 (Magnussen-Hulkenberg)

Het Amerikaanse team toonde als eerste zijn auto, misschien meer uit marketingoverwegingen om de aandacht te krijgen die ze misschien moeilijk zullen krijgen als ze eenmaal op het asfalt zijn.

Wat ze willen bereiken zijn nieuwe prestaties met een nieuw chassis om een deel van de radiateur hoger rond de middellijn van de auto te plaatsen en de onderste zijbeschermingsstang naar beneden te verplaatsen. De auto heeft ook nieuwe voorkanten en een nieuw luchtstroomconcept.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen