Nog volop spanning: de mogelijke schommelingen bij laatste GP van het F1-seizoen

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Nog volop spanning: de mogelijke schommelingen bij laatste GP van het F1-seizoen

Op het asfalt van het Yas Marina Circuit worden de laatste loodjes gewogen
Op het asfalt van het Yas Marina Circuit worden de laatste loodjes gewogenProfimedia
De laatste Grand Prix van het Formule 1-seizoen wordt deze zondag gereden in Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. 58 rondes op het 5,281 kilometer lange Yas Marina Circuit, gelegen op het kunstmatige Yas Island gaan de nog ontbrekende conclusies opleveren met betrekking tot de eindstand van zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap. Een aantal worstelingen in de klassementen zijn nog bijzonder spannend, en maken het absoluut de moeite waard om zondag om 14.00 uur Viaplay aan te zetten en de ontwikkelingen op de voet te volgen.

Het is natuurlijk al weken bekend dat Max Verstappen de grote kampioen blijft van de Formule 1. De resultaten in Las Vegas een week geleden brachten nog een aantal beslissingen: de top 3 viel in het slot met Sergio Perez de runner-up achter Verstappen na een niet geslaagde inhaalpoging van Lewis Hamilton, die als derde eindigt. Zijn Mercedes-collega George Russell verzekerde zich intussen van de achtste plek in het klassement, maar alle overige 16 coureurs kunnen nog van plek gaan veranderen tijdens de laatste race van het seizoen.

Belangrijk: het maximale aantal punten wat in de race behaald kan worden door een coureur is 26, als de GP wordt gewonnen en de snelste rondetijd wordt neerzet. Een constructeur kan 44 punten verdienen met een één-twee plus de snelste ronde. Bij een gelijke stand in het klassement wordt gekeken naar de beste GP-resultaten van het seizoen.

Best of the rest

De strijd om plek vier is bij uitstek spectaculair, met maar liefst vier coureurs die een gooi gaan doen naar de beste niet-podiumplaats. Carlos Sainz en Fernando Alonso staan beide op 200 punten, zij worden op de voet gevolgd door Lando Norris met 195 punten. Charles Leclerc heeft 188 punten verzameld, voor hem lijkt de kans klein om nog vierde te worden, want daarvoor moet hij minimaal 13 punten meer halen dan beide Spanjaarden en acht punten meer dan Norris. Het zal dus hoogstwaarschijnlijk gaan tussen de Brit, Alonso en Sainz, maar een enkele uitglijder van ieder van hen kan een hogere eindnotering betekenen voor de anderen en Leclerc.

Stand top 10 coureurskampioenschap na 21 GP's
Stand top 10 coureurskampioenschap na 21 GP's@F1

Ieder van hen heeft zijn eigen reden om aanspraak te maken op de gewenste vierde plek. Sainz is de enige niet-Red Bull-coureur die dit seizoen een Grand Prix wist te winnen, Alonso stond lang derde in de klassering en heeft de meeste podiumplaatsen behaald en Norris beschikte aan het begin van het seizoen niet over een competitieve auto en zal een geweldige comeback met zeven podiumplaatsen in de laatste 12 races willen bekronen. Leclerc mag zichzelf bestempelen als de grootste pechvogel, hij had dit seizoen drie DNF’s, een DNS en een DSQ. Van de vier heeft hij gemiddeld de meeste punten behaald per afgemaakte race. 

Best of the rest of the rest

Onder de vier kemphanen staat George Russell met 160 punten al vastgesteld op plaats acht, daarna vervolgt de lijst met Oscar Piastri op plaats negen met 89 punten (kan ook nog als 10e eindigen), Lance Stroll op 10 met 73 (kan ook nog als negende, 11e, of 12e eindigen), Pierre Gasly op 11 met 62 punten (kan ook nog als 10e, of 12e) eindigen en Esteban Ocon op 12 met 58 punten (kan ook nog als 10e, of 11e eindigen).

Na Ocon volgt een gat van 31 punten, waarna op plaats 13 Alexander Albon terug te vinden is met 27 punten. Hij zou nog kunnen worden ingehaald door ieder van de zeven coureurs onder hem, hoewel die kans voor sommigen kleiner is dan voor anderen. Logan Sargeant zou daarvoor de GP moeten winnen en de snelste ronde neerzetten, wat vrij onaannemelijk lijkt. Op 14 staat Yuki Tsunoda met 13 punten, op 15 staat Valtteri Bottas met 10 en op 16 staat Nico Hülkenberg met negen. Dan volgt op 17 Daniel Ricciardo met zes punten en op 18 Zhou Guanyu, ook met zes, maar een positie lager omdat Ricciardo’s beste GP-resultaat de zevende plaats was, en Zhou zijn punten verdiende door drie keer negende te worden.

Worst of the rest

Kevin Magnussen staat 19e met drie punten, en de top 20 wordt afgesloten door Liam Lawson met twee punten, die hij behaalde als stand-in coureur van Ricciardo in Singapore. Sargeant wist in een heel seizoen een enkel punt te behalen en zal in Abu Dhabi minimaal negende moeten worden om in de top 20 te eindigen. Nyck de Vries haalde geen enkel punt in zijn 10 races aan het begin van het seizoen.

Fabrikantenstrijd

Wat betreft het constructeurskampioenschap is de strijd om de winnaar evenmin spannend geweest. Red Bull heeft een van de meest dominante seizoenen in de geschiedenis van de sport neergezet en heeft met 822 meer dan dubbel zoveel punten als de naaste achtervolgers. Wel zijn er daaronder nog twee erg spannende races gaande. De strijders om de tweede plaats worden gescheiden door slechts vier punten, met Mercedes op 392 en Ferrari op 388. Ook is het verschil tussen de nummers drie en vier erg klein, McLaren heeft 284 punten en Aston Martin 273.

Alpine is met 120 punten al zeker van de zesde plaats, daaronder zou theoretisch nog van alles kunnen gebeuren, hoewel de coureurs van deze fabrikanten in het gros van het seizoen buiten de punten zijn geëindigd. Williams staat zevende met 28 punten, AlphaTauri achtste met 21, Alfa Romeo negende met 16 en Haas sluit het rijtje af met 12 punten. 

Stand constructeurskampioenschap na 21 GP's
Stand constructeurskampioenschap na 21 GP's@F1
Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen