"De DFB controleert de nummers 0-9 en legt vervolgens de nummers 1-26 ter beoordeling voor aan de UEFA", aldus de voetbalbond in een verklaring. "Geen van de betrokken partijen zag enige nabijheid tot nazisymboliek in het creatieproces." Desondanks zei het sportorgaan dat het geen "platform voor discussie" wilde bieden. "Samen met onze partner 11teamsports zullen we een alternatief ontwerp voor het nummer vier ontwikkelen en dit afstemmen met de UEFA", aldus de DFB.
Shirtleverancier Adidas verwijderde maandagmiddag de opties voor het personaliseren van het Duitse shirt van zijn website, meldde het Duitse dagblad Bild . De naam- en nummerpersonalisatiefuncties waren niet beschikbaar toen een AFP-journalist maandagavond de website bezocht. Shirts met het nummer 44 stonden in het middelpunt van de controverse, omdat het nummer het meest op het SS-logo zou lijken. Leveringen van shirts die al besteld waren met het nummer zijn gestopt, meldde Bild.
Nike vervangt Adidas
Het nieuwe nummer werd gedragen in recente vriendschappelijke wedstrijden tegen Frankrijk en Nederland, terwijl Duitsland zich voorbereidt op het Europees voetbalkampioenschap voor mannen in juni en juli.
De DFB baarde vorige maand opzien toen het aankondigde dat het vanaf 2027 Adidas zou vervangen als leverancier van tenues. De Duitse kledingleverancier, die het nationale team al sinds de jaren 1950 van kleding voorziet, maakt plaats voor de Amerikaanse sportkledinggigant Nike.