Puma 'focust op snelheid' in Olympische strijd met concurrenten Adidas en Nike

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Puma 'focust op snelheid' in Olympische strijd met concurrenten Adidas en Nike

De CEO van Puma wil de verkoop van 'prestatiegerichte' producten zoals hardloopschoenen en voetbalschoenen stimuleren
De CEO van Puma wil de verkoop van 'prestatiegerichte' producten zoals hardloopschoenen en voetbalschoenen stimulerenAFP
Het Duitse sportkledingmerk Puma gebruikt de Olympische Spelen van dit jaar en de samenwerking met sprintkampioen Jamaica om zich te richten op 'snelheid', terwijl het de strijd aangaat met Adidas en Nike om ruimte te veroveren in een steeds competitievere hardloop- en lifestylemarkt.

Arne Freundt, CEO van Puma, wil de verkoop van 'prestatiegerichte' producten zoals hardloopschoenen en voetbalschoenen stimuleren en heeft woensdag in Parijs, de gastheer van de Spelen van dit jaar, Puma's boodschap 'Forever Faster' in een nieuw jasje gestoken voor de eerste merkcampagne in tien jaar.

In de campagne zijn topatleten te zien, waaronder recordhouder polsstokhoogspringen Armand Duplantis en 400-meter hordenkampioen Karsten Warholm. Puma probeert meer alledaagse en serieuze hardlopers voor zich te winnen. De sponsoring van het Olympische team van Jamaica en enkele van 's werelds beste sprinters zoals Shericka Jackson en Elaine Thompson-Herah helpt om het merk te associëren met snelheid, zegt Geoff Lowery, analist bij Redburn in Londen.

"Je zult nooit veel hardloopschoenen met spikes verkopen, maar als het gaat om teams die je naamsbekendheid als prestatiemerk vergroten en je associëren met de meest fascinerende atleten, dan heeft Puma een supersterke reputatie", aldus Lowery. Freundt bracht eind maart een bezoek aan Jamaica, waar hij voor het eerst de beste atletiekwedstrijd van het land bijwoonde om de Jamaicaanse Olympische outfit te introduceren op het evenement dat wordt gezien als kweekvijver voor jong atletisch talent.

Merkimago versterken

"We moeten heel duidelijk maken dat Puma voor snelheid staat", vertelde Freundt, die net iets meer dan een jaar aan de top staat, aan Reuters in een interview voorafgaand aan de lancering van de campagne. "Dat is iets wat we verder moeten versterken in de mindset van de consument."

Net als andere sportkledingwinkels die Olympiërs sponsoren en marketinggeld in de Spelen steken, is de gedachte dat atleten die records breken in Puma-spullen toeschouwers zullen aansporen om naar het hele productassortiment van Puma te kijken, waardoor een potentieel "halo-effect" ontstaat voor alles van marathonschoenen tot alledaagse sneakers.

Puma's nieuwste hardloopspikes voor de Olympische sprinters en hordelopers zijn uitgevoerd in een feloranje tint met roze. Volgens Puma's senior hoofd innovatie Romain Girard is deze kleur gekozen vanwege het duidelijke contrast met het blauw van de atletiekbaan.

Merken als Puma, Adidas en Nike mogen tijdens de Spelen voor het eerst ook de medailleoverwinningen van hun Olympische atleten vieren op sociale media, omdat het Internationaal Olympisch Comité (IOC) van plan is om de regels voor online marketing te versoepelen in een "proefproject" met de World Federation of the Sporting Goods Industry. "Met de nieuwe IOC-regels kunnen we dat moment op een betere manier gebruiken om hen (atleten, red.) ook via sociale media te feliciteren, ik denk dat dat een win-win situatie is voor zowel de Olympische Spelen als voor ons", zei Freundt.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen