Kan het krakende Parijse metrosysteem de test van de Olympische Spelen aan?

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Kan het krakende Parijse metrosysteem de test van de Olympische Spelen aan?

Krakend Parijse metrosysteem staat voor Olympische test
Krakend Parijse metrosysteem staat voor Olympische testAFP
Het krakende metrosysteem van Parijs, waar andere steden lange tijd jaloers op waren, is een onderwerp van dagelijkse frustratie geworden voor gebruikers, net nu de Franse hoofdstad zich opmaakt om de Olympische Spelen van dit jaar te organiseren.

"Het is echt moeilijk en we zijn nog niet eens bij de Olympische Spelen wanneer er miljoenen mensen gebruik van zullen maken," vertelde Juliette Fayaud, een 26-jarige restaurantmedewerkster, aan AFP op het perron van Lijn 8. "Er zijn niet genoeg treinen. Soms rijdt er in de spits om de vijf minuten een trein, terwijl je ze om de twee of drie minuten nodig hebt," zei ze.

De gebruikerstevredenheid is gekelderd sinds de Covid-19 pandemie in 2020, toen de RATP, die het vervoerssysteem van de hoofdstad beheert, de diensten schrapte omdat werknemers massaal thuisbleven. Veel metromedewerkers werden ontslagen en keerden nooit terug naar hun baan, terwijl de opleiding van nieuw personeel om hen te vervangen aanzienlijk vertraagde. "Ik denk dat het verschrikkelijk zal zijn tijdens de Olympische Spelen," vertelde de 22-jarige verkoopster Gabrielle Camus, een andere dagelijkse gebruiker, aan AFP terwijl ze op een trein wachtte. "Ik ben van plan om de fiets te nemen en de metro zoveel mogelijk te vermijden."

Drukte in de Parijse metrostations
Drukte in de Parijse metrostationsProfimedia

Volgens openbare informatie reed vorig jaar ongeveer een op de vijf treinen te laat op sommige metrolijnen in Parijs, waarbij gebruikers overdag soms wel 10 of 15 minuten moesten wachten op de slechtst presterende lijnen. Forenzen op de grotere bovengrondse treinen, die rijden op zogenaamde RER-lijnen, kregen in 2023 voor het derde achtereenvolgende jaar restitutie aangeboden vanwege stiptheidsproblemen. De dienstverlening is nog steeds niet terug op het niveau van voor de coronacrisis.

Met ongeveer zeven miljoen bezoekers die worden verwacht in Parijs tijdens de Olympische Spelen van 26 juli tot 11 augustus, zal het forensentreinsysteem als een van de belangrijkste vormen van vervoer voor zowel toeristen als de lokale bevolking onder de loep worden genomen.

Te weinig investeringen

Grote politieke druk in de aanloop naar de Spelen - en de benoeming van oud-premier Jean Castex als hoofd van de RATP in 2022 - heeft geleid tot geleidelijke verbeteringen in de afgelopen maanden, volgens enquêtes van de vervoersautoriteit van de hoofdstad. Castex waarschuwde in december dat acht van de tien lijnen "niet langer in staat waren om een openbare dienst van kwaliteit te leveren", wat hij wijtte aan "40 jaar onderinvestering".

Maar mede dankzij een grote personeelswervingscampagne haalden alle lijnen - met uitzondering van de 3, de 8 en de RER C - volgens de laatste gegevens in maart de minimale prestatienorm van 90 procent punctualiteit. Werknemers zijn ook aan het racen om belangrijke lijnuitbreidingen te voltooien voor de Olympische Spelen, met name om het zuidelijke Orly vliegveld te verbinden met lijn 14 en een nieuw vervoersknooppunt in de buurt van het Stade de France, waar atletiek wordt gehouden, in het noorden.

Luchthaven Orly heeft een nieuw metrostation gekregen
Luchthaven Orly heeft een nieuw metrostation gekregenProfimedia

"Het is een uitdaging die we aankunnen," vertelde Valerie Pecresse, hoofd van de regio Groot-Parijs, aan verslaggevers toen ze eind maart haar vervoersplannen voor de Olympische Spelen presenteerde. Op sommige metro- of RER-lijnen, vooral die naar de voetbal-, tennis- of atletiekstadions, zullen tot 71 procent meer treinen rijden dan op een gewone zomerdag. De uitdaging is niet zozeer het aantal reizigers - het totale verkeer zal naar verwachting niet groter zijn dan op een normale werkdag - maar wel de pieken in de vraag als fans de stadions in- en uitgaan. "Je moet niet bang zijn om een stukje te lopen," zei Pecresse tegen de Parijzenaars. "Het is goed voor je gezondheid."

Op de Nederlandse tour

In een stad waar auto's steeds meer verdwijnen, wil Parijs ook graag pronken met haar recente fietsrevolutie. Elke Olympische sporthal zal toegankelijk zijn op de fiets, met ongeveer 415 kilometer aan nieuwe fietspaden en 20.000 fietsparkeerplaatsen. Er is echter geen parkeergelegenheid voor auto's bij de sportlocaties en de files in de hoofdstad zullen naar verwachting groter zijn dan normaal door de wegafsluitingen.

De bereikbaarheid op de fiets in Parijs is aanzienlijk vergroot
De bereikbaarheid op de fiets in Parijs is aanzienlijk vergrootProfimedia

Hoofdorganisator Tony Estanguet klonk vorige week vol vertrouwen dat de treinen, bussen, trams en fietspaden van de stad de druk aankunnen. "Het is een belangrijk punt voor de soepele organisatie en het succes van ons evenement. Daar zijn we ons terdege van bewust," vertelde hij aan verslaggevers. De twee belangrijkste luchthavens van Parijs - Charles de Gaulle en Orly - bereiden zich ook voor op een belangrijke rol en hebben samen 15 nieuwe bagage-inspectielijnen geïnstalleerd. "De infrastructuur is er klaar voor," zei de directeur-generaal van de exploitatiemaatschappij onlangs.

Het verkeer zal naar verwachting vergelijkbaar zijn met de zomergemiddelden van 300.000 aankomsten per dag, maar met een grote piek in de vraag in de dagen na de sluitingsceremonie op 11 augustus.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen