Optimisme én scepsis vanuit Red Bull om nieuwe motor: 'Beperkingen zijn onvermijdelijk'

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Meer
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Optimisme én scepsis vanuit Red Bull om nieuwe motor: 'Beperkingen zijn onvermijdelijk'

Formule 1-kampioenen Red Bull vinden potentiële problemen met de motor
Formule 1-kampioenen Red Bull vinden potentiële problemen met de motor Profimedia
Formule 1-kampioen Red Bull kan wel eens aanlopen tegen (potentiële) problemen met de motor voor 2026 omdat ze voor liggen op schema met het bouwen van hun eigen motor, volgens teambaas Christian Horner.

De Brit én tweevoudig wereldkampioen Max Verstappen hebben allebei hun zorgen geuit over de eigenschappen van de nieuwe krachtbron, waardoor er wordt gespeculeerd dat ze achterlopen op de ontwikkeling.

De nieuwe motor heeft een 50/50-verhouding tussen verbrandingsmotor en elektromotor. Horner heeft gewaarschuwd dat de snelste manier voor coureurs om een ronde te rijden is om terug te schakelen op de rechte stukken om de accu's op te laden.

Red Bull, dat vanaf 2026 partner wordt van Ford na een volledige afsplitsing van Honda, heeft motorexperts van rivalen Mercedes en elders aangetrokken en een fabriek voor aandrijflijnen gebouwd als onderdeel van een groeiende 'campus' van 50 hectare in Milton Keynes.

Vraagtekens rond ontwikkeling

Mercedes-teambaas Toto Wolff vroeg zich afgelopen weekend in Oostenrijk af wat de 'echte motivatie' van Horner zou kunnen zijn in zijn kritiek op de 2026 regels en suggereerde dat zijn rivaal misschien 'bang' was om niet meer competitief te zijn.

"Ik denk eigenlijk dat we er goed voor staan. We hebben nog tweeënhalf jaar," vertelde Horner tijdens een fabrieksbezoek in de aanloop naar de Grand Prix van Groot-Brittannië dit weekend. “Ik weet niet zeker hoe dicht Toto bij zijn motorzaken staat", voegde hij eraan toe.

"Naarmate het programma echt tot leven komt en de simulaties beter worden, zie je een aantal beperkingen. Die zijn onvermijdelijk. Dus ik zou zeggen dat het misschien een gevolg is van het feit dat we al vergevorderd zijn, dat we sommige beperkingen zien." voegde hij eraan toe.

Horner vond dat het nog niet te laat was om de specificaties aan te passen en dat er niet veel voor nodig zou zijn.

"Of je het nu doet met de brandstofstroom of de celmassa, je hoeft alleen maar die verhouding een beetje te veranderen om ervoor te zorgen dat we geweldige races krijgen", voegde de langstzittende teambaas van de Formule 1 eraan toe.

Verstappen huiverig

Verstappen zei in Oostenrijk dat de gegevens op de simulator "er behoorlijk verschrikkelijk uitzien".

"Als je flat-out gaat op het rechte stuk op Monza... zoals 400 of 500 (meter, red.) voor het einde van het rechte stuk, moet je flat-out terugschakelen omdat dat sneller is. Ik denk dat dat niet de juiste weg is", voegde de Nederlandse coureur eraan toe. We moeten hier serieus naar kijken, want 2026 is niet zo ver weg meer. En op dit moment ziet het er voor mij heel slecht uit op basis van alle cijfers en wat ik nu al zie in de data."

Verstappen kwam donderdag op Silverstone terug op het onderwerp en herhaalde Horner door te zeggen dat Red Bull voor lag op schema. Hij suggereerde dat andere coureurs misschien nog niet op de hoogte waren van een probleem.

"Ik weet alleen niet zeker hoeveel coureurs zich volledig bewust zijn van hoe het eruit ziet", zei hij.

Red Bull plant ook een nieuwe windtunnel naast de fabriek en Horner zei dat de Red Bull-motoren de afkorting DM zullen dragen om ervoor te zorgen dat de overleden oprichter van het team, Dietrich Mateschitz, het hart van de auto blijft vormen.

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen