Het team won 21 van de 22 races in 2023, het meest eenzijdige seizoen ooit. Drievoudig kampioen Max Verstappen pakte 19 van die overwinningen. De Grand Prix van Italië van zondag verlengde de neerwaarste spiraal van Red Bull en Verstappen door voor de zesde race op rij niet te winnen en liet de voorsprong van Verstappen op nog 'slechts' 62 punten steken ten opzichte an Lando Norris met nog acht rondes te gaan.
Verstappen vertelde verslaggevers op Monza na zijn zesde plaats dat zijn auto een monster was geworden en vond dat beide titels nu in gevaar waren.
'Vicieuze cirkel'
“Ik denk dat dit circuit de tekortkomingen van de auto ten opzichte van vorig jaar heeft blootgelegd,” zei Horner, die de media toesprak in de ontvangstruimte van het team. "Je kunt zien dat we een verstoring in de balans hebben die gewoon niet werkt. Zodra je in zo'n situatie terechtkomt, verbruik je meer banden. Je gaat compenseren, je verschuift de balans, je stelt het ene probleem veilig en je creëert een ander. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht."
“Ik denk dat het er al een tijdje is. Als ik echt naar de gegevens kijk, denk ik dat er aan het begin van het jaar problemen waren in de karakteristieken. Ik denk dat anderen duidelijk een stap hebben gemaakt en toen we het pakket harder hebben gemaakt, is het probleem aan het licht gekomen.”
Een deel daarvan, voegde hij eraan toe, was vorig jaar al te zien in Austin, toen Red Bull drie races bezig was aan een zegereeks van zeven races.
De Brit zei dat Verstappen en teamgenoot Sergio Perez hadden geprobeerd te compenseren door de achterkant van de auto rustiger te maken, maar dat had gevolgen voor de voorkant, wat resulteerde in onderstuur en overmatige bandenslijtage. Hij zei dat Ferrari winnen in plaats van McLaren een hulp was, maar dat Red Bull een snelle oplossing moest vinden of de gevolgen moest dragen.
“Op basis van de prestaties van vandaag zou je zeggen dat beide titels onder absolute druk staan,” voegde hij eraan toe. “We waren vandaag de vierde snelste auto en dat is de realiteit. We moeten het omdraaien.”
Geen paniek
Horner erkende dat er een discrepantie was tussen de gegevens uit de windtunnel en die op het circuit, maar zei dat de McLaren eenvoudiger en effectiever leek.
“Misschien zijn we een beetje te complex geworden en misschien moeten we een paar dingen vereenvoudigen,” voegde hij eraan toe. “Wanneer de auto optimaal presteert, werkt hij zoals voorspeld of dichter bij de voorspelling. Maar dat venster is zo klein, daar moeten we aan werken. We moeten zijn werkvenster verbreden.”
Ondanks Verstappens bezorgdheid zei Horner dat de kampioen geen teken van paniek vertoonde.
“Hij werkt samen met de technici, hij legt heel duidelijk uit waar de problemen zitten, hij steekt er tijd en moeite in,” zei hij. “Hij was er vanochtend vroeg bij, hij was vorige week bij de zoombellen, hij zal voor de volgende race in de simulator zitten en hij werkt er echt hard aan.”